Már
eltelt több, mint két hónap, a szemeszterem közepén járok, így elérkezettnek
láttam az időt arra, hogy bemutassam, milyen is itt a "konzis diákélet" egy kis
"koronával" megfűszerezve.
Először
is: senkit ne tévesszen meg a "konzi" kifejezés. Míg nálunk otthon, a
konzervatóriumokban középiskolás éveiket töltik a diákok, érettségiznek és/vagy
szakmai képzéseken vesznek rész, itt Olaszországban (legalábbis Bariban) a
konzervatóriumban zajlanak a főiskolai szintű képzések is. Számomra nem volt annyirameglepő a helyzet,
hiszen otthon Miskolcon is egy épületen osztozunk a konzisokkal, ami
végeredményben logikus is, ha pl. az oktatók szempontjából nézzük a dolgot. Van
azonban egy lényeges különbség, mégpedig az, hogy az olaszok jóval később,
november elején kezdik meg az őszi szemesztert, így itt egy féléves tanulmányi
időszak csupán 4 hónapot jelent. Hogy miért van ez, azt sajnos pontosan nem
tudom, de nagyon érdekes felfedezés volt számomra, amikor találkoztam más
szakokon tanuló egyetemistákkal és nekik ugyanúgy szeptemberben kezdődött az
oktatás, akár csak Magyarországon.
Az
első hét bizony nehezen indult a vírus miatt, egy hetet csúszott a tanévkezdés.
Nem igazán tudta senki, hogyan is kezdődjön a félév, digitálisan vagy offline,
végül szerencsére az első órám "élőben" mehetett le az ének tanárnőmmel, akit
ekkor ismertem meg személyesen. Egy "ízig-vérig igazi olasz nő", aki már elsőre
nagyon szimpatikus lett nekem. Hamar
megtaláltuk a közös hangot, és pikk-pakk össze is tudtuk állítani a repertoárom
felét már az első alkalommal. Azt hiszem, most bizonyosodott be számomra igazán
az az állítás, hogy a klasszikus zene nyelve valóban az olasz. Ha a
kommunikációnk nem is ment gördülékenyen - a mai kor
technikai fejlettségének köszönhetően -, mobiltelefonunkkal pillanatok alatt
megtaláltunk egy-egy fontos kulcsszót, ami átlendített minket a zökkenőkön. Biztosra
mondhatom, hogy megérte tavaly órákat tanulni az olasz zenei szakkifejezésék ZH-ra, amire akkor még azt mondtam, hogy
"jaj minek, hiszen bármikor rá
tudok keresni bármire, ha szükséges".
Mindenkit bíztatnék arra, hogy a nyelvi
nehézségek ne tántorítsák el a céloktól, minden megoldható egy kis leleményességgel és akarással. Természetesen magam is figyeltem arra,
hogy olyan tárgyak esetében, ahol tényleg elengedhetetlen a megfelelő szintű kommunikáció az oktatóval, ott az angol legyen előnyben.
A
pandémia ellenére így számomra szuperül kezdődött az első hét, abban maradtunk
a főtárgy-, azaz énektanárommal, hogy minden második alkalom élőben lesz. Aztán
a sors közbeszólt: a vírus úgy döntött, hogy nem engedi még nyugodni a
kedélyeket, ezért a kormány ismét szigorított a pandémiát visszaszorító
intézkedéseken, s így az oktatás átállt teljesen online-ra. Szerencsére az
olaszok nagyon rugalmasak és a szomszédokat nem igazán zavarja, hogy itthon
"koncertezek" nekik, így ebből a szempontból úri dolgom van - de azért zongora
nélkül gyakorolni olyan, mintha egy vegyész csak papíron kísérletezgetne.
Szigorú feltételek mellett aztán lehetségessé vált, hogy bejárjak az iskola
épületébe gyakorolni, így heti 3* inkább ott gyakorlok, nehogy mégis rám
szóljon a felettünk lakó. Bár hozzáteszem, gyanús, hogy reggelente tűsarkú kopogásának hangjára ébredek és néha azzal is alszom el.
A
konzervatóriumnak is megvan a maga atmoszférája. A termek, a hangszerek..., itt
aztán végképp igaz, hogy mindennek lelke van! Támaszt is ad, biztonságos heti
rutint teremt az, hogy van hova elindulnom ezeken a napokon, az oda vezető út
kellemesebb, mintha csak a laptop elé kellene megtennem azt a pár lépést.
Bariban három külön épülete van az iskolának - legalábbis amiket én látok és használhatok. Az
újabb és az ódonabb jól megférnek egymás mellett, itt Itáliában egyedi, kellemes
bája is van a stílusok ötvöződésének.